DCIM100GOPROGOPR2925.

1-centruIn data de 27 Oct 2016, in cadrul „Pancreatic Cancer: Where are we now? Where are we going? Postgraduate Course „ a avut loc workshopul pilot hands-on de pancreatectomie distala laparoscopica tinut in incinta „C
entrului de Cercetari pentru Genomica Functionala, Biomedicina si Medicina Translationala” din cadrul UMF Cluj Napoca. Dupa o scurta introducere a trainerilor ( Prof. Ciprian Duta – Timisoasa, Prof. Sorin Barbu – Cluj, Dr. Daniel Timofte – Iasi, Dr. Valeriu Surlin – Craiova ) si o evaluare a cursantilor din materialele didactice primite in prealabil ( anatomie, tehnici de pancreatectomie laparoscopica ) a urmat prezentarea expertilor constand in case-reporturi si prezentari relevante legate de anatomia pancreasului, selectarea cazurilor, indicatii si contraindicatii pentru laparoscopie,necesarul intrumentar, tehnica chirurgicala, avantaje si dezavantaje ale abordurilor anterograd si retrograd in splenopancreatectomia corporeo-caudala, tipurile de stapler folosite la pancreas si pasii critici ai procedurii.

3-operatia1-eu
1-oper
Dupa un coffee-break de 20 de minute a urmat sesiunea multa asteptata hands-on de splenopancreatectomie corporeo-caudala la porc. Cursantii au fost impartiti in numar de 2-3 per masa operatorie, fiecarei mese fiindu-i atribuit un expert. Operatiile s-au facut pe porci cu o greutate de cca 30kg sub anestezie generala cu intubare orotraheala, pozitionati in decubit dorsal. Dupa o planificare prealabila si plasarea corecta a trocarelor, cursantii au parcurs pas cu pas, pe rand, etapele unei splenopancreatectomii: mobilizarea coloepiplooica, identificarea si controlarea arterei splenice, tunelizarea pancreasului, staplarea acestuia in bloc cu vena splenica impreuna cu cliparea arterei splenice si mobilizarea corpului si a cozii pancreasului, cu cliparea gastricelor scurte, mobilizarea splinei si extragerea piesei operatorii. La fiecare pas cursantii au primit recomandari dar si intrebari de la experti, luandu-se in considerare tehnici de hemostaza, de disectie laparoscopica si de posibile complicatii operatorii.
2-oper
3-oper-crop
Dupa cateva ore de hands-on si un nou coffe-break a urmat finalul workshopului, constand intr-un review final al indicatiilor, complicatiilor si al rezultatelor procedurii chirurgicale.
Un astfel de workshop mediu-avansat este o experienta utila pentru chirurgii cu practica in laparoscopie si cazuistica in tumori de pancreas, intrucat pancreatectomia distala laparoscopica tinde sa devina un standard pentru tumorile benigne si tumorile maligne mici de corp si coada  iar asimilarea acesteia  in arsenalul chirurgilor HBP este un real beneficiu pentru pacient.

Autor: Dr. Mihail Pautov